Fredete bygninger og anlegg - tillatelse til inngrep

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Ordinært vedlikehold på fredet bygning eller anlegg kan skje uten spesiell tillatelse fra kulturminnemyndighetene med mindre fredningsbestemmelsene til eiendommen sier noe annet. Er du usikker på hva som regnes som ordinært vedlikehold, kan du kontakte myndighetene. Tiltak som er mer omfattende enn ordinært vedlikehold, krever dispensasjon fra kulturminneloven hvis det ikke er sagt noe annet i fredningsbestemmelsene. Alle middelalderbygninger og stående byggverk eldre enn 1650 er automatisk fredet. I tillegg er om lag 4500 bygninger fredet av Riksantikvaren. Ca. 60 % av disse er i privat eie.  Når det gjelder kostnader til istandsetting og vedlikehold, er dette utgifter som i utgangspunktet må bæres av eier enten eiendommen er fredet eller ei. For vedlikehold av fredet bygning kan det likevel gis tilskudd.

Målgruppe

Eiere og brukere/forvaltere av fredete bygninger og anlegg som vil sette i gang tiltak som går ut over vanlig vedlikehold.

Kriterier/vilkår

Dispensasjon kan bare gis til tiltak som ikke går ut over formålet med fredningen, og som ikke medfører vesentlige inngrep i den fredete bygningen eller det fredete anlegget. Eksempler på tiltak som kan kreve dispensasjon, er: skifting av kledning, vinduer eller tak.

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

Riksantikvaren
aaa

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Kulturminneforvaltningen i fylkeskommunen vil kunne bistå med råd når det gjelder utforming av tiltaket, metoder og materialvalg.

Vedlegg

Beskrivelse av planen/tiltaket med tekst og kart/tegning.

Søknadsfrist

Søknader behandles fortløpende. Kontakt fylkeskommunen når det gjelder søknadsfrist om økonomisk kompensasjon.

Søknaden sendes til

Kulturminneforvaltningen i fylkeskommunen.

Saksbehandling

Fylkeskommunen gjennomfører befaringer/registreringer hvis dette er nødvendig. Fylkeskommunen fatter  vedtak, og gir tillatelse eller avslag. I vedtaket kan det bli stilt vilkår som fordyrer arbeidet, knyttet til for eksempel materialbruk og metoder. Hvis det blir stilt fordyrende vilkår, har du krav på økonomisk kompensasjon, helt eller delvis. Du kan søke om støtte til dette.

Saksbehandlingstid

Fylkeskommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til fylkeskommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Opprettholder fylkeskommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Riksantikvaren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Servicekontoret
Telefon:75 06 80 00
Epost:post@heroy-no.kommune.no
Postadresse:8850 Herøy
Besøksadresse:Rådhuset 8850 Herøy

Ansvarlig enhet

Avdeling:Teknisk enhet
Besøksadresse:8850 HERØY

Kontaktpersoner

Navn:Elin Beate Nilsen
Tittel:Sekretær
Epost:elin.beate.nilsen@heroy-no.kommune.no

Andre opplysninger

Opprettet2016-01-07 12:52
Oppdatert:2016-06-01 10:05
Gyldig fra2012-03-16
Gyldig til2017-05-04

Kontakt oss

E-post:
post@heroy-no.kommune.no
Telefon: 75 06 80 00
 

Besøksadresse:
Silvalveien 1
8850 Herøy

 

Web levert av CustomPublish AS