Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Kvalifiseringsprogram

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Kvalifiseringsprogrammet er et tilbud fra Nav for deg som ønsker å komme i arbeid, men trenger ekstra oppfølging for å klare det. Programmet utformes i samarbeid med deg. Det skal bestå av arbeidsrettede tiltak, men kan også inneholde andre tiltak. Det kan settes av tid til medisinsk behandling, opptrening og egenaktivitet innenfor programtiden. Programmet skal være helårlig og på full tid. Mens du deltar i programmet, mottar du kvalifiseringsstønad. Du har rett til individuell plan.

Målgruppe

Personer som trenger tett og koordinert oppfølging over tid for å komme ut i arbeid

Kriterier/vilkår

Du er i yrkesaktiv alder, har vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne og har ingen eller svært begrensede ytelser til livsopphold etter folketrygdloven og arbeidsmarkedsloven.

Partnere

På Nav-kontoret jobber de ansatte sammen for å finne fram til helhetlige og individuelt tilrettelagte løsninger. Deltakerne skal ha tett og koordinert bistand. De ansatte samarbeider derfor med næringsliv, helsevesen, frivillige organisasjoner, osv. Samarbeidspartnerne vil avhenge av innholdet i programmet.

aaa

Lover og retningslinjer

Kvalifiseringsprogrammet er en lovpålagt rettighet. Se blant annet sosialtjenesteloven kapittel 5.

Lover

Forvaltningsloven
Sosialtjenesteloven

Forskrifter

Forskrift om habilitering og rehabilitering

___

Saksbehandling

Nav-kontoret skal sikre at saken din er så godt opplyst som mulig før det treffes en avgjørelse. Det skal foretas en konkret individuell vurdering av hvilke opplysninger som er nødvendige for å behandle saken og hvordan disse skal dokumenteres. Opplysningene skal så langt mulig innhentes i samarbeid med deg. Søknaden skal vurderes individuelt, og både innvilgelse og avslag skal begrunnes i et vedtak. Kvalifiseringsprogrammet skal starte senest seks måneder etter at du har levert søknaden. Før start skal du ha gjennomgått en obligatorisk arbeidsevnevurdering.

Saksbehandlingstid

Nav skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til Nav innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Nav-kontoret skal bistå dem som trenger hjelp til å få utformet klage. Opprettholder Nav sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Nav Herøy
Telefon:75068015
Postadresse:Silvalveien 1 8850 HERØY
Besøksadresse:Herøy Rådhus 8850 HERØY

Ansvarlig enhet

Avdeling:Nav Herøy
Telefon:75068015
Postadresse:Silvalveien 1 8850 HERØY
Besøksadresse:Herøy Rådhus 8850 HERØY

Kontaktpersoner

Navn:May-Brith Pedersen
Tittel:Nav-leder
Telefon:55 55 33 33
Epost:

Andre opplysninger

Opprettet2016-01-07 12:52
Oppdatert:2016-12-28 11:13
Gyldig fra2014-11-21
Gyldig til2017-01-15