Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Reguleringsplan - rett til å fremme forslag

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

En reguleringsplan utformes enten som områderegulering (som utarbeides av kommunen) eller som detaljregulering. Alle har rett til å fremme forslag om detaljregulering, men forslaget må være utarbeidet av fagkyndige. Detaljregulering er et arealplankart med bestemmelser som fastlegger bruk og vern i bestemte områder. Planen gir grunnlag for å avklare hvilke byggetiltak som kan gjennomføres i planområdet.

Målgruppe

Private, tiltakshavere, organisasjoner og andre myndigheter

Kriterier/vilkår

Forslaget må følge de kravene til reguleringsplan som ligger i plan- og bygningsloven § 12-1 og i kart- og planforskriften § 9 og § 10.

Kommunen har mulighet til å bestemme flere krav.

Pris for tjenesten

Kommunen kan kreve gebyr for private planforslag. Men kommunen har en frist på seg for behandling av forslaget. Fristen er på 12 uker. Kommunen må tilbakebetale deler av gebyret ved lengre saksbehandlingstid enn 12 uker. (se forskriften § 7 og 8)

Kommunen tar gebyr for å behandle private reguleringsforslag.

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

Kommuneplanens arealdel
aaa

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Ditt forslag til plan kalles planinitiativ. Planinitiativet skal inneholde følgende:

  • formålet med planen 
  • planområdet og om planarbeidet vil få virkninger utenfor planområdet 
  • planlagt bebyggelse, anlegg og andre tiltak 
  • utbyggingsvolum og byggehøyder 
  • funksjonell og miljømessig kvalitet 
  • tiltakets virkning på, og tilpasning til, landskap og omgivelser, 
  • forholdet til kommuneplan, eventuelle gjeldende reguleringsplaner og retningslinjer, og pågående planarbeid 
  • vesentlige interesser som berøres av planinitiativet 
  • hvordan samfunnssikkerhet skal ivaretas, blant annet gjennom å forebygge risiko og sårbarhet 
  • hvilke berørte offentlige organer og andre interesserte som skal varsles om planoppstart 
  • prosesser for samarbeid og medvirkning fra berørte fagmyndigheter, grunneiere, festere, naboer og andre berørte 
  • vurderingen av om planen er omfattet av forskrift om konsekvensutredninger, og hvordan kravene i tilfelle vil kunne bli ivaretatt. 
Samtidig skal du sende en forspørsel om oppstartsmøte. Dette sendes til kommunen.
 
Alle temaer som er nødvendig for å behandle søknaden skal tas opp i oppstartsmøtet.
 
Kommunen forplikter seg til å skrive referat av møtet. Det er flere krav til hva referatet skal inneholde (se § 3 i forskriften).

I oppstartsmøtet med kommunen vil forholdet til konsekvensutredninger og behovet for å utarbeide eget planprogram bli tatt opp. Det forventes at tiltakshaveren har vurdert forholdet til plan- og bygningsloven kap. 4. og forskrift om konsekvensvurderinger i forkant til møtet med kommunen.

Saksbehandling

1. Oppstartsmøte med kommunen

2. Varsle planoppstart i minst ei avis lest på stedet.

Varsel berørte myndigheter og naboer og andre med interesse.

Varsel elektronisk på ei hjemmeside.

3. Etter 6 uker bearbeide innspill til oppstartsvarsel.

 

 

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle forslaget innen 12 uker. Fristen begynner å løpe når kommunen har mottatt forslaget. Dersom planen ikke oppfyller alle kravene, og kommunen må etterspørre mer informasjon, avbrytes fristen, og fortsetter igjen når kommunen har fått den etterspurte informasjonen.

Behandlingstiden avsluttes når kommunen sender planen videre til offentlig ettersyn.

Klagemulighet

Skulle det være uenigheter mellom deg som forslagsstiller og kommunen, kan du kreve en behandling av saken i kommunestyret.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Teknisk enhet
Besøksadresse:8850 HERØY

Ansvarlig enhet

Avdeling:Administrasjonsenheten
Besøksadresse:Herøy rådhus 8850 HERØY

Kontaktpersoner

Navn:Elin Beate Nilsen
Tittel:Sekretær
Epost:elin.beate.nilsen@heroy-no.kommune.no

Andre opplysninger

Opprettet2016-01-07 12:51
Oppdatert:2018-04-05 10:13
Gyldig fra2012-03-20
Gyldig til2019-05-04