Rusmiddelmisbrukere - tiltak

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Misbruker du eller er avhengig av alkohol eller andre rusmidler, kan du få hjelp til å komme bort fra misbruket/avhengigheten. Vi gir også råd og hjelp til familien. Du har for øvrig krav på de samme tjenestene etter helse- og omsorgstjenesteloven som alle andre.

Ta kontakt med legekontoret (fastlegen) 75068050 eller kontoret for psykisk helse 75068057 (mobil 96227412)

Målgruppe

Rusmiddelavhengige og deres familier.

Kriterier/vilkår

Er du ikke motivert for et behandlingsopplegg med tanke på å bli rusfri på det aktuelle tidspunktet, skal kommunen kunne tilby deg andre støttetiltak.

Partnere

  • Primærhelsetjenesten
  • Spesialisthelsetjenesten
  • Fylkesnemndene for sosiale saker, som er statlige organ underlagt Barne- og familiedepartementet, behandler tvangssakene innenfor rusomsorgen
aaa

Dette er en lovpålagt tjeneste. Se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1.

Lover

Helse- og omsorgstjenesteloven

___

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om denne tjenesten. Du har rett til å la nærmeste pårørende hjelpe deg med søknaden. Andre kan også hjelpe deg. Det kan for eksempel være en nabo. Men da må du gi en skriftlig fullmakt som vedlegges søknaden. Dersom du ønsker plass i behandlingsinstitusjon, kan fastlegen din hjelpe deg med å søke om dette.

Du kan kontakte kommunens helsetjeneste, lege (tlf. 75068050) eller psykisk helsearbeider (tlf.75068057), for å få hjelp med ditt rusmisbruk. Du har rett til å la nærmeste pårørende hjelpe deg med søknaden. Andre kan også hjelpe deg. Det kan for eksempel være en nabo. Men da må du gi en skriftlig fullmakt som vedlegges søknaden. Dersom du ønsker henvisning til Voksenpsykiatrisk poliklinikk eller behandlingsinstitusjon, kan fastlegen din hjelpe deg med å søke om dette.

Vedlegg

Eventuell fullmakt.

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Er du misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Legekontoret
Telefon:75 06 80 50
Epost:lege@heroy-no.kommune.no
Postadresse:Nesveien 10 8850 Herøy
Besøksadresse:Nesveien 10 8850 Herøy

Ansvarlig enhet

Avdeling:Herøy helsesenter
Telefon:75068050
Telefaks:75068051
Epost:inge.skauen@heroy-no.kommune.no
Besøksadresse:8850 HERØY

Kontaktpersoner

Navn:Inge Skauen
Tittel:Kommuneoverlege
Telefon:75 06 80 50
Epost:inge.skauen@heroy-no.kommune.no

Andre opplysninger

Opprettet2017-05-31 12:25
Oppdatert:2017-05-31 12:25
Gyldig fra2017-05-31
Gyldig til2018-06-03

Kontakt oss

E-post:
post@heroy-no.kommune.no
Telefon: 75 06 80 00
 

Besøksadresse:
Silvalveien 1
8850 Herøy

 

Statlig informasjon

Web levert av CustomPublish AS