Spesialundervisning i skolen

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Hvis du ikke kan få et tilfredsstillende utbytte av den vanlige undervisningen, har du rett til spesialundervisning. Spesialundervisningen skal ha et slikt innhold at det samlede tilbudet gir deg et forsvarlig utbytte av opplæringen. Du skal ha det samme totale undervisningstimetallet som gjelder for andre elever.

Målgruppe

Elever i grunnskole og videregående skole

Kriterier/vilkår

Skolen har plikt til å vurdere og eventuelt prøve ut tiltak for å sikre deg et tilfredsstillende utbytte av opplæringen før pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten) foretar en sakkyndig vurdering.

Skolen bruker PPT, etter henvisning, til å foreta en sakkyndig vurdering av behov for spesialundervisning. Rektor/ enhetsleder skole gjør enkeltvedtak om spesialundervisning.

aaa

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du eller foreldrene dine kan kreve at skolen gjør de nødvendige undersøkelser for å finne ut om du trenger spesialundervisning og også hvilken opplæring du eventuelt trenger.

Saksbehandling

Før det blir foretatt en sakkyndig vurdering og før spesialundervisning blir satt i verk, skal det innhentes samtykke fra deg eller foreldrene dine. Du eller foreldrene dine har rett til å se den sakkyndige vurderingen og til å uttale dere før vedtaket blir gjort. Et positivt vedtak skal spesifisere omfanget, innholdet og organiseringen av spesialundervisningen.

Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper. 

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

___

Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet

Avdeling:Herøy skole
Telefon:75058750
Telefaks:75058751
Epost:heroy.skole@heroy-no.kommune.no
Besøksadresse:8850 HERØY

Kontaktpersoner

Navn:Lars Olav Mogård Larsen
Tittel:Enhetsleder
Telefon:75 05 87 50
Epost:

Andre opplysninger

Opprettet2016-05-24 10:33
Oppdatert:2016-05-24 10:33
Gyldig fra2016-05-24
Gyldig til2016-10-31
Web levert av CustomPublish AS