Behandling av dispensasjoner etter plan- og bygningsloven kap. 19
Der en tiltakshaver kommer i konflikt med en gjeldende arealplan (kommuneplan, kommunedelplan, områdeplan reguleringsplan, detaljeringsplan) kan tiltaket bli tillatt ved at kommunen gir dispensasjon fra plan og/eller fra plan og bygningsloven. Før kommunen kan behandle en søknad kreves en begrunnet søknad. Søknaden må som minimum klargjøre og begrunne 1) Hvorfor ikke plan- eller plan- og bygningsloven blir vesentlig tilsidesatt og 2) begrunne hvorfor fordelene ved å innvilge en dispensasjon er større enn ulempene. Søknader som ikke ivaretar dette minimumsklravet kan ikke behandles og vil bli returnert. Dersom en søknad er fullstendig/komplett vil statlige og regionale myndigheter hvis ansvarsområde blir berørt samt naboer bli bedt om å gi sin uttalelse før kommunen fatter sitt vedtak.
Generelt om tjenesten
Alternativt navn
Bygge-/anleggstiltak, terrenginngrep i strid med plan- og/eller plan- og bygningslovenBeskrivelse
Der en tiltakshaver kommer i konflikt med en gjeldende arealplan (kommuneplan, kommunedelplan, områdeplan reguleringsplan, detaljeringsplan) kan tiltaket bli tilatt ved at kommunen gir dispensasjon fra plan og/eller fra plan og bygningsloven. Før kommunen kan behandle en søknad kreves en begrunnet søknad. Søknaden må som minimum klargjøre og begrunne 1) Hvorfor ikke plan- eller plan- og bygningsloven blir vesentlig tilsidesatt og 2) begrunne hvorfor fordelene ved å innvilge en dispensasjon er større enn ulempene. Søknader som ikke ivaretar dette minimumsklravet kan ikke behandles og vil bli returnert. Dersom en søknad er fullstendig/komplett vil statlige og regionale myndigheter hvis ansvarsområde blir berørt samt naboer bli bedt om å gi sin uttalelse før kommunen fatter sitt vedtak.
Målgruppe
Bygge-/anleggstiltak, terrenginngrep i strid med plan- og/eller plan- og bygningsloven.
Pris for tjenesten
Behandling av dispensasjonssøknader er gebyrbelagt.
Priser på kommunale tjenesterBrosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Skjema
Ved dispensasjoner ved byggesak må det avkrysses i skjema for at søknaden også inneholder en dispensasjonssøknad. Forøvrig er det ingen egne skjema som er aktuell for en dispensasjonssøknad.
Saksbehandlingstid
Avhenger mye av kompleksitet og om særlovsmyndigheter må høres.
Klagemulighet
Dispernsasjonsvedtak er enkeltvedtak og kan påklages innen 3 uker jf. forvaltningsloven § 28 etter at vedtaket ble gjort kjent for den som har søkt om dispensasjon.
Kontaktavdeling
Avdeling: | Servicekontoret |
Telefon: | 75 06 80 00 |
Epost: | post@heroy-no.kommune.no |
Postadresse: | 8850 Herøy |
Besøksadresse: | Rådhuset 8850 Herøy |
Ansvarlig enhet
Avdeling: | Administrasjonsenheten |
Besøksadresse: | Herøy rådhus 8850 HERØY |
Kontaktpersoner
Navn: | Kjell Hedgard Hugaas |
Tittel: | Kommunalsjef miljø og kommunalteknikk |
Telefon: | 75 06 80 00 |
Epost: | kjell.hedgard.hugaas@heroy-no.kommune.no |
- Opprettet
- 2012-03-20 14:47
- Oppdatert:
- 2019-02-13 08:38
- Gyldig fra
- 2012-03-05
- Gyldig til
- 2020-02-16