Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
error_outline
14. april kl. 15:40

Informasjon og oversikt over råd og regler om koronaviruset.

Les mer clear

Skjenkebevilling alkohol

Driver du et serveringssted og ønsker å servere alkohol, må du søke kommunen om skjenkebevilling.

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Skjenkebevilling er en tillatelse til å servere alkohol fra et serveringssted. Du kan få bevilling for fire år om gangen.

Skjenkebevilling kan ikke gis alene, du må også få en serveringsbevilling.

Innenfor en bevillingsperiode kan det skje endringer i driften eller administrasjonen av virksomheten din. Slike endringer må meldes til kommunen, da det kan bety at du trenger en ny bevilling.

Ved eierskifte må det søkes ny bevilling så snart som mulig og senest innen 30 dager etter overdragelsen.

Kriterier/vilkår

Hvem kan søke?
Du må være en virksomhet som skal drive salg og servering av alkoholholdig drikk.

Hva slags alkohol gjelder bevillingen?
Du kan søke om bevilling til å skjenke alle alkoholtyper, det vil si, alkoholholdige drikker gruppe 1, 2 og 3.

Krav til deg som søker
Både bevillingshaver og andre som har vesentlig innflytelse på virksomheten må vise til uklanderlig vandel når det kommer til alkoholloven, annet lovverk som har sammenheng med alkohollovens formål, samt skatte-, avgifts- og regnskapslovgivningen.

For hver bevilling skal det utpekes en styrer og en stedfortreder. Begge disse må være over 20 år og ha bestått kunnskapsprøven.

Bare personer som har et daglig ansvar for serveringen kan oppnevnes som styrer. En styrer har som oppgave å se til at serveringen av alkoholholdig drikke skjer i henhold til regelverket. Styreren og stedfortrederen skal være kontrollmyndighetens kontaktpersoner.

Pris for tjenesten

Bevilgningsgebyret utgjør pr. år minimum kr. 1.540,- for salg og kr. 4.800,- for skjenking.

Endringene trer i kraft 1. januar 2016

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

Kunnskapsprøven - informasjon fra Helsedirektoratet

Partnere

  • Vaktselskap/kontrollører 
  • Lensmann/politi (skal uttale seg om søkerens og sentrale personers vandel)
  • Mattilsynet (kontrollerer hygienen i lokalene, spesielt kjøkken- og toalettforhold)
  • Skatte- og avgiftsmyndighetene (skal kontrollere / uttale seg om at bevillingshaveren overholder skatte-, avgifts- og regnskapslovgivningen)
aaa
Lover og forskrifter

Se spesielt:
Alkoholloven §§ 1-3, 1-7, 1-7a, 1-7b og 1-7c.

Lover

Alkoholloven
Forvaltningsloven
Serveringsloven

Forskrifter

Alkoholforskriften

___
Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du må søke på skjema fra kommunen. Du kan kontakte kommunen for å få veiledning.

Vedlegg

  • Plantegninger over lokalets areal og funksjoner
  • Dokumentasjon på bestått kunnskapsprøve om alkoholloven
  • Dokumentasjon på bestått etablererprøve
  • Dokumentasjon på styrer/stedfortreders tilknytning til virksomheten
  • Firmaattest fra Brønnøysundregistrene
  • Eventuell skatteattest 
Saksbehandling

Saksbehandling

Når søknaden er mottatt, blir det innhentet uttalelser fra politiet, sosialtjenesten og skatte- og avgiftsmyndighetene. Bevilling tildeles etter en skjønnsmessig vurdering. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper. Kopi av vedtaket sendes blant annet til politiet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Servicekontoret
Telefon:75 06 80 00
Epost:post@heroy-no.kommune.no
Postadresse:8850 Herøy
Besøksadresse:Rådhuset 8850 Herøy

Ansvarlig enhet

Avdeling:Servicekontoret
Telefon:75 06 80 00
Epost:post@heroy-no.kommune.no
Postadresse:8850 Herøy
Besøksadresse:Rådhuset 8850 Herøy
Åpningstid:Kl. 07.45 - 15.15

Kontaktpersoner

Navn:Kristin Vangen
Tittel:Arkivleder
Telefon:75 06 80 00
Epost:kristin.vangen@heroy-no.kommune.no
Andre opplysninger
Opprettet
2016-01-07 12:50
Oppdatert:
2018-10-15 12:30
Gyldig fra
2014-04-07
Gyldig til
2019-12-31