Hjemmel:
Fastsatt av kommunestyret i Herøy kommune 22. oktober 2024 med hjemmel i lov 9. juni 2023 nr. 30 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova § 10- 7). 

§ 1 Formål

Alle elever og ansatte i grunnskolen i Herøy kommune skal oppleve et trygt, inkluderende og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring (opplæringslova § 12-2). Skolereglene skal bidra til å skape et godt forhold mellom elever og foresatte og alle skolens ansatte.

Skolen skal sørge for at elever og foresatte får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og utarbeidelse av skoleregler (opplæringslova § 10-4). Elevene må øves i å opptre hensynsfullt og utvikle bevissthet om egne holdninger og skolen skal formidle verdien og betydningen av en lyttende dialog for å håndtere motstand.

Skolereglene inneholder:

  • regler om skoledemokrati og organisering av skoledemokrati (opplæringslova) §§ 10-4 og 10-5.

  • elevens rettigheter

  • regler for orden og oppførsel

  • tiltak ved brudd på reglene og informasjon om hvordan slike saker skal behandles

§ 2 Virkeområde

Skolereglene gjelder for alle elever i offentlig grunnskole i Herøy kommune. Skolereglene gjelder på skolens område i skoletiden, ved organisert skoleskyss, ved alternative læringsarenaer som er under skolens ledelse og ansvar, og ved andre aktiviteter som har direkte tilknytning til skolegangen.

Skolereglene er også gjeldende ved bruk av skolens digitale infrastruktur, også utenfor skolen. Skolen skal i tillegg utforme trinnregler som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Rektor skal sørge for at elever, foresatte og alle skolens ansatte er kjente med skoleregler og trinnregler ved starten av hvert skoleår.

Skolens trinnregler er del av kommunal forskrift om skoleregler, og kommunal forskrift kan ikke fravikes i skolenes trinnregler.

§ 3 Skoledemokrati og organisering av skoledemokrati

Skolen må aktivt legge til rette for at alle elever skal kunne ytre seg, og oppmuntre dem til å delta i skoledemokratiet uavhengig av alder, kjønn, etnisitet, funksjonsnivå og sosial bakgrunn. Skolen skal hjelpe elevene i arbeidet med skoledemokratiet.

Skolen skal ha et elevråd valgt av elevene. Elevene kan velge å organisere seg på en annen måte (opplæringslova § 10-5). Skolen skal ha et arbeidsutvalg som er valgt av foreldrene på skolen. Foreldrene ved skolen avgjør selv hvordan arbeidsutvalget skal velges og organiseres. Foreldrene kan velge å organisere seg på andre måter enn ved et arbeidsutvalg (opplæringslova § 10-5).

Ved grunnskolen skal det være et samarbeidsutvalg (SU) som har rett til å uttale seg om skoleregler og lokale regler. Samarbeidsutvalget er et rådgivende organ og har ikke beslutningsmyndighet for skolen (opplæringslova § 10-5). Samarbeidsutvalget skal være sammensatt av elever, foresatte, ansatte, rektor og politisk oppnevnt medlem. Rektor er sekretær for samarbeidsutvalget. Elevene skal ikke delta i behandlingen av saker som er omfattet av lovfestet taushetsplikt.

Skolen skal ha et arbeidsutvalg som er valgt av foreldrene på skolen. Foreldrene ved skolen avgjør selv hvordan arbeidsutvalget skal velges og organiseres. Foreldrene kan velge å organisere seg på andre måter enn ved et arbeidsutvalg (opplæringslova § 10-5)

§ 4 Bruk av mobiltelefoner og smartklokker

Herøy skole skal være en mobilfri skole. Skolen skal utarbeide lokale regler om oppbevaring av mobiltelefoner i skoletiden. Mobiltelefoner kan brukes pedagogisk i opplæringen etter avtale med skolens ansatte. Smartklokker skal likestilles med mobiltelefoner. Digitale krenkelser som påvirker elevers skolehverdag, er forbudt. Det samme gjelder for digital trakassering av ansatte.

§ 5 Elevens rettigheter

Elever har rett til:

  • å uttrykke seg om hvordan de har det og om det som er viktig for dem

  • et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, læring, inkludering og trivsel. Dette innebærer at elever har rett til å ikke bli plaget, mobbet eller holdt utenfor.

  • å være en del av skolens og klassens fellesskap, både faglig og sosialt

  • at hensynet til deres beste vurderes før det tas beslutninger som berører dem

  • å bli behandlet på en ordentlig måte og vist respekt

§ 6 Orden

Elevene skal ha god orden.

Det er god orden å:

  • ha med bøker og nødvendig utstyr

  • gjøre skolearbeidet innen fastsatte frister

  • møte presis til opplæring og avtaler

  • ikke forlate skolens område uten tillatelse

  • ta vare på og holde orden i utstyr som brukes i opplæringen

  • bidra til å holde inne- og uteområdene fri for søppel, og kildesortere avfall 

§ 7 Oppførsel

Elevene skal ha god oppførsel.

Det er god oppførsel å:

  • delta og være aktivt med i opplæringen

  • bidra til å skape et positivt og inkluderende skolemiljø

  • ta hensyn til og vise respekt for medelever og ansatte

  • bidra til arbeidsro i opplæringen

  • følge beskjeder fra skolens ansatte

  • følge skolens retningslinjer for bruk av digitale løsninger

  • behandle undervisningsmateriell, bøker og utstyr inne og ute forsvarlig

Oppførsel som ikke aksepteres:

  • ta med eller bruke gjenstander som kan skade personer, bygninger eller inventar

  • utsette andre for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, rasisme, utestenging, vold eller trusler om vold

  • fusk / juks og plagiat ved prøver eller i øvrig skolearbeid

  • ta med eller bruke sigaretter, snus, e-sigaretter, alkohol, narkotika eller andre rusmidler

  • utøve hærverk på skolens eller andres eiendom

  • bruke plagg som helt eller delvis dekker ansiktet

  • ta med energidrikke, brus og godteri på skolen

§ 8 Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel

Hvordan eleven opptrer i samsvar med § 6 i skolereglene og trinnregler vil være grunnlaget for vurdering i orden. Hvordan eleven opptrer i samsvar med § 7 i skolereglene og trinnregler vil være grunnlaget for vurdering i oppførsel.

Ved vurdering i orden og oppførsel gjelder § 3-4 i forskrift til opplæringslova.

§ 9 Tiltak ved brudd på skoleregler

Anmerkning:
Skolens ansatte kan gi eleven en muntlig eller skriftlig advarsel (anmerkning).

Kontakte foresatte:
Foresatte blir kontaktet via skriftlig melding via Visma Flyt Skole eller ved å ringe.

Inndragning av gjenstander:

  • Gjenstander som forstyrrer arbeidsro og opplæring kan midlertidig inndras fra elever.

  • Hvor lenge gjenstandene kan være fratatt fra en elev må vurderes ut ifra hvor alvorlig og gjentagende bruddet på reglene er.

  • Inndratte gjenstander som midlertidig er fratatt elev skal leveres tilbake til elev senest innen skoledagen slutt.

  • Inndratte gjenstander som sigaretter og snus hentes av foresatte.

  • Ulovlige gjenstander og rusmidler, som f.eks. våpen, våpenlignende gjenstander og narkotika, skal overlates til politiet.

Endringer av elevers tilstedeværelse:

  • Ved brudd på skolereglene kan elever få pålegg om å utføre oppgaver i, før eller etter skoletid for å rette opp skade påført skolens eiendom eller eiendeler.

  • Skolen kan kreve tilstedeværelse på skolen før eller etter skoletid, endre friminutt med hensyn til tidspunkt og lengde, samt frata elever tillitsverv.

Bortvisning (jf. opplæringslova § 13-1):
  • Elever på 1.-7. trinn kan bortvises for enkelttimer eller resten av skoledagen. Foreldrene skal få melding før en elev på 1.-7. trinn blir vist bort for resten av dagen. Bortvisning kan ikke iverksettes for elever på barnetrinnet med mindre skolen organiserer tilsyn eller eleven blir hentet av foresatte.

  • Elever på 8.-10. trinn kan blir bortvist i inntil tre dager. Foreldrene skal få melding.

  • Elever kan bortvises fra tur eller arrangement i skolens regi.

  • Det er rektor som vedtar bortvisning fra opplæringen. Rektor kan delegere myndighet til lærer til å bortvise elever fra en opplæringsøkt som læreren selv har ansvaret for. Bortvisningen foretatt av lærer kan ikke gjelde for mer enn to timer.

  • Bortvisning skal kun brukes ved alvorlige eller gjentatte regelbrudd på skolereglene. Dette gjelder uavhengig av lengden på bortvisningen. Andre tiltak skal vurderes før bortvisning brukes.

  • Bortvisning for en dag eller mer vil være et enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2.

Erstatning

  • Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven og elevens foresatte gjøres erstatningsansvarlig etter skadeserstatningslovens § 1-1 og § 1-2. Eleven kan gis anledning til å utbedre skaden selv dersom dette anses hensiktsmessig. Det samme gjelder ved tap av undervisningsmateriell.

  • Skadeverk medfører at foresatte/foreldre er erstatningsansvarlig for inntil kr. 5000 (Skadeerstatningsloven §1-2).

§ 10 Fremgangsmåte ved bruk av tiltak etter § 9

Elevene har rett til å bli hørt før det blir tatt en avgjørelse om tiltak, jf. § 10-2 første ledd andre punktum. Alle tiltak ved regelbrudd skal være av en slik art at eleven forstår hvilke regler som er brutt og hvorfor skolen må reagere på dette. I vurderingen av tiltak skal regelbrudd og tiltak ses i sammenheng. Det skal legges vekt på elevens alder, forutsetninger og vilje til å rette opp i regelbruddet. Kollektive reaksjoner ved brudd på regler skal ikke forekomme. Fysisk refs eller krenkende behandling av elever ved brudd på regler er ikke lov.

§ 11 Iverksetting

Denne forskrift trer i kraft 24. september 2024.